Mix

Ne možeš zamisliti dan bez kave? Evo koliko kofeina je previše kofeina

Festival svjetla u Sarajevu - 4
Festival svjetla u Sarajevu - 4 Foto: Boris Trogrančić

Najraširenija psihoaktivna supstanca nije ona na koju ćeš pomisliti sada dok čitaš ove redove. Toliko je raširena da zaboravimo da je psihoaktivni stimulans. Riječ je o… kofeinu. Može se naći u kavi, čaju, sokovima, energetskim napitcima, itd. Ali to ju ne čini bezopasnom.

GQ-ov Adam Zaleski istražio je fenomen kofeina i upoznao nas s nekoliko zanimljivih i korisnih činjenica.

Mnogo se ljudi fiksa kofeinom na dnevnoj bazi, ali dobra je vijest da većina njih ostaje unutar količine koja ne remeti zdravlje. Radi se o 400 miligrama dnevno, što je ekvivalent 4 šalice kave ili 10 limenki soka.

Sokovi u limenkama

Dok ga unosimo u pristojnim količinama, kofein čak doprinosi našem zdravlju.

Kavu ne moramo nužno smatrati neprijateljem

Pozitivni efekti ispijanja kave su, između ostaloga, smanjena vjerojatnost obolijevanja od tipa 2 dijabetesa, od raka jetre, od Parkinsonove bolesti te od srčanih bolesti. Uzimajući u obzir da se radi o umjerenom unosu, tj. od 2 do 5 šalica kave dnevno.

Pretjerani unos, približno 8 šalica kave dnevno, povezuje se s anksioznosti i većom stopom samoubojstava.

Zrna kave

Međutim, kava sama po sebi nije dovoljno ukusna svima. To za sobom povlači različite zaslađivače kao što su šlag i šećer.

Nije stvar samo u kofeinu, nego i u tome što dodajemo u njega

Samo jedna limenka Coca-Cole sadrži 39 grama šećera, što prelazi 80% preporučenog dnevnog unosa šećera. Dobra smjernica koje se možemo pridržavati pri unosu šećera je 6 čajnih žličica za žene i 9 za muškarce. Jedna limenka Coca-Cole sadrži 10 takvih.

Na kraju krajeva, prekomjerni unos šećera pridonosi riziku od pretilosti i obolijevanja od dijabetesa (tip 2).

Limenke Coca-Cole

No, što se zapravo događa u našem tijelu kada konzumiramo kofein? Kratko i jasno – kofeinom se blokira rad adenozina, tj. molekule koja nas čini pospanima. Na taj način uspijevamo ostati budni i zadržati pozornost.

Energija koju osjećaš je samo posuđena iz budućnosti

Tijekom dana uneseni se kofein razgrađuje, a razina adenozina nastavlja rasti, što nas ponovno dovodi do umora.

Zato se kavopije poslijepodne ruše od umora. Saniranje iscrpljenosti dodatnim ispijanjem kave može dovesti do začaranog kruga i još većih problema.Umoran čovjek pred laptopom

Kako bi naš organizam mogao normalno funkcionirati, potreban mu je san, a konzumacijom kofeina remetimo unutarnji balans.

Kofein i dobar san međusobno se ne trpe

Kofeinu prosječno treba do 12 sati da bi se razgradio u našem organizmu. Pa onda računajte, ako popijete kavu, čaj ili sok uz ručak ili poslijepodne – kofein će još biti aktivan kada budete išli spavati.

Muškarac budan u krevetu

Tako može nastati problematična petlja u kojem kofein prvo uzrokuje deprivaciju sna, a mi ga nakon toga koristimo kao glavni lijek za liječenje te iste deprivacije. Nemoj, boli.