De La Soul je jedna od najvećih hip hop grupa svih vremena, odgovorna za rast hip hopa na komercijalnom i umjetničkom planu, ali i za pretvaranje ovog žanra u veliki biznis. Pa kako to, kada se nikad nisu „prodali” niti lovili novac kao npr. Dr. Dre ili 50 Cent?
1989. godine su izbacili legendarni album 3 Feet High and Rising. Hip hop je već tada bio poznat zbog korištenja ranije snimljenih pjesama te uzimanja njihovih elemenata za potrebe stvaranja novih zvučnih krajolika. Taj čin se naziva sempliranjem i godinama ovo nije bio problem — dok The Turtles nisu odlučili tužiti De La Soul te je to ostao prvi visokoprofilni slučaj tužbe za kršenje glazbenih prava. Prince Paul je producirao 3 Feet High and Rising, a za jedan skit je uzeo 12 sekundi pjesme You Showed Me, The Turtlesima se nije svidjelo što se „krade” njihov rad pa su tužili De La Soul. Otada je „čišćenje semplova” tj. otkupljivanje prava na njihovo korištenje postalo ogroman biznis, baš kao i tužbe za neotkupljene semplove. Ni ne čudi što je legendarni trojac pokrenuo crowdfunding kampanju na Kickstarteru (u kojoj sam i sam sudjelovao!) kako bi nasnimili royalty-free glazbu s vrhunskim glazbenicima za sempliranje na novom albumu koji je postao „…and the anonymous nobody”.
Upravo su silne muke s otkupljivanjem prava na korištenje semplova glavni razlog za nedostupnost De La Soulovog kataloga na streaming servisima. Posjedujem njihove albume na različitim medijima, ali S.T.R.E.A.M. vlada svime oko mene pa sam ih iz ovog razloga i rjeđe slušao posljednjih nekoliko godina. „Convenience” je ime igre, ali evo… došao je i taj dan. Zakonske zavrzlame i salame su iza njih, a samim tim i iza nas. Albumi su dostupni na streaming servisima i slušam ih cijeli dan, nadoknađujem. Art Official Intelligence: Mosaic Thump mi je prvi. Nema neke metode u ovom mom današnjem ludilu, važno mi je da slušam!
Pogledaj na Twitteru
Njihovo pojavljivanje na streaming servisima je obilježeno i tužnim događajem — član grupe Trugoy the Dove je napustio ovaj svijet prije nekoliko tjedana. Naslovnica Tidala mi je prekrcana De La Soulom, playlistama kao što su Essentials i Evolution, i zapravo sam vraćen u vrijeme kada sam počeo otkrivati hip hop na svoj način slušajući izvođače koji su stvarali glazbu na svoj način — kreativno, inventivno, introspektivno.
Svira De La, sve je dobro.