Snimka nastupa je na kraju članka, ali posudi mi oči na par minuta, želim nešto reći.
Poznate hip hop, pop i r&b zvijezde su prije nekoliko godina bojkotirale nastup na poluvremenu Super Bowla zbog tretmana Colina Kaepernicka i ostalih igrača američkog nogometa koji su klečanjem protestirali protiv tretmana crnačke zajednice u suvremenoj Americi. Rihanna je prva odbila nastup na najvećoj televizijskoj i koncertnoj pozornici na svijetu. Brojni drugi glazbenici su također odbili nastup da bi se te godine, 2019. na poluvremenu Super Bowla ukazali Adam Levine i njegova grupa Maroon 5.
Pokrenute su peticije kojima je cilj bio povlačenje i Maroon 5-a s poluvremena Super Bowla, ali Adam Levine je odlučio iskoristiti svjetla reflektora jer se on ne boji kontroverzi. Vox piše kako je Maroon 5 kontaktirao brojne crnačke glazbenike da im se pridruže na pozornici, a redom su ih odbili Andre3000, Mary J. Blige, Usher, Lauryn Hill, Nicki Minaj. Čak je i Cardi B, koja ima pjesmu s Maroon 5, odbila gostovati. Na kraju – Big Boi iz grupe Outkast je pristao nastupati, baš kao i Travis Scott. Obojica su kritizirana – iako je Big Boi odlučio nastupati u svom gradu, Atlanti, a Travis Scott je donirao pola milijuna dolara u pokušaju kontrole štete i javnog mnijenja.
Kao da je napravljen potpuni zaokret od 2019. i u 2022. smo dobili trijumf hip hopa u gradu koji je središte West Coast hip hopa.
Na ovogodišnjem poluvremenu Super Bowla smo imali priliku vidjeti glazbene velikane kao što su Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Kendrick Lamar i Eminem, a izveli su i 50 Centa koji nije bio najavljen. Priča se da se nastup na poluvremenu ne plaća previše. Priča se da je The Weeknd prošle godine utukao svojih 7 milijuna dolara kako bi show bio još veći i bolji. Pa zašto nastupati onda? Svi ovi ljudi ne trebaju potvrdu, ali su Dre, Snoop i Kendrick nastupili u svom gradu, gradu koji je odigrao ogromnu ulogu u razvoju žanra.
Osobno? Slušam hip hop od 13 godine svog života kada su mi prijatelji proslijedili kasete koje više nisu imali gdje slušati, ipak su CD-ovi i Discmani bili u modi. Iako je hip hop na glasu kao izrazito nasilan žanr (s čim se uopće ne slažem i to govore samo ljudi koji ne slušaju hip hop), mene je raznježilo vidjeti koliko je hip hop napredovao kao glazbeni izričaj te koliko važnu ulogu ima u suvremenom društvu. Da, Super Bowl je središte kapitalizma, minuta reklamnog prostora se plaća suhim zlatom, ali je u pitanju i pažnja jedne čitave nacije, a zatim i svijeta.
Na samom početku showa mi je trebalo da se unesem u doživljaj. Zvuk namijenjen emitiranju preko televizijskih (i internetskih) valova mi nije bio baš najbolji, bio sam skeptičan, ali sve je promijenila hip hop soul kraljica Mary J. Blige – i to s potpuno neočekivanom “No More Drama”. Tu su me zakačili. Kad se pojavio Kendrick Lamar koji hibernira posljednjih nekoliko godina (barem što se tiče snimanja novog albuma) – imao sam osmijeh od uha do uha. Eminem je odradio Lose Yourself i na kraju je kleknuo. U čast Kaepernicku i svim ostalim ljudima koji su se borili oko nečeg što bi trebalo biti osnovno ljudsko pravo, jednak tretman bez obzira na boju kože. Kako su NFL dužnosnici reagirali na Eminemovo klečanje? Nisam provjeravao još.
Prerastao sam slušanje Still D.R.E.-a, In Da Club me ne veseli ni u klubu, nikad si sam ne pustim Lose Yourself, ali javno izvođenje ovih uspješnica je potpuno drukčiji doživljaj. Emotivno mi je vidjeti sve te ljude koji su odigrali ulogu u mom odrastanju (sebično, znam), ali i u evoluciji žanra te glazbenog poslovanja.
Dizajn seta me podsjetio na neki od Kanyeovih koncerata kojima je promovirao svoj album Donda – bijela drvena kuća iz djetinjstva, a ovdje smo ih dobili nekoliko u nizu, simboliziraju geto naselja Los Angelesa. Plesači, low-rider automobili, Anderson Paak koji svira bubnjeve s najvećim osmijehom ikad, pozdrav Kendricka i 50 Centa kada su prvi put podijelili stejdž, Dreovo sviranje Debargeovog hita “A Dream” koji je sempliran u 2Pacovoj pjesmi I Ain’t Mad At Cha…
Hip hop je zamijenio rock kao mainstream glazbeni izričaj, ali je trebalo puno vremena proći do ovog trenutka.
Istovremeno sam bio sretan i tužan. Svi ti ljudi su prošli puno toga da dođu na ovu pozornicu, svatko si je morao stvoriti svoj put. Od beskućništva (is this a word?) preko ovisništva i bankrota do svjetske slave… Diskriminaciju da ne spominjemo. Tu su. Udaraju kao da nikad nisu otišli.
Možda bi i kontroverzni hrvatski reperi mogli vidjeti kako se stari sa stilom.