Osim nevjerojatnih refleksa i motorike, njihova tijela prolaze mučenje zbog nevjerojatne brzine u njihovom sportu. G-sila je toliko ekstremna da su im organi neprestano pod pritiskom. Lewis Hamilton je čak izjavio da mu sile čupaju suze iz suznih kanala te ih lijepe na vizir kacige. Ovo je ozbiljno opterećenje, ali o tom ne mislimo jer su oni mladi, lijepi i bogati. Tu i tamo se provozaju za neke novce. Ništa posebno.
Sad znamo zašto F1 vozači imaju masivne vratove
Kočenje, ubrzanje, čak i sami zavoji stavljaju toliki pritisak na tijelo, nešto slično kroz što prolaze piloti borbenih aviona. U zavoju vozači dožive i silu od 8 G-ova (a tu djeca šaraju okolo da je 5G smrt). Prosječni rollercoaster te izlaže djelovanju sila snage 3 G-a. Većina netreniranih ljudi pada u nesvijest između 4 i 6 G-a. Pa ti vidi…
Baš zato su vratovi F1 vozača masivni i snažni. Zbog svih tih sila ih moraju ozbiljno trenirati. Fernando Alonso je čak ima trik u kojem između glave i ramena drobi orahe.
.
F1 zvijezda i vozač za Red Bull Racing Max Verstappen je podijelio fotografije i videa kako vježba na strojevima koji podsjećaju na sprave za mučenje. Ti strojevi simuliraju G-sile s kakvima će se susresti na F1 stazi.
Treći vozač svijeta na ovim fotkama stvarno izgleda kao da se muči.
Komentari su vrh.
“Max trenira kako bi pobijedio Gokua”
“vrlo jaka Drago Rocky IV vibra”
“mislio sam da je na WC-u”
Švedski vozač IndyCara Felix Rosenqvist se našalio kako “neck day” nije nikad dobar prizor.
Kako stručnija osoba od nas komentira situaciju?
Kontaktirali smo Matiju Gašparlina, gospodina kojemu se obraćamo kad dovoljno ne kužimo fiziku i svijet oko sebe da nam iskomentira ove F1 monstrume i sve te silne g-ove.
Čovjek na Mjesecu i čovjek na Zemlji imaju vrlo različite percepcije vlastite težine. To je zato što na zemlji osjećamo konstantnu akceleraciju iznosa g = 9.81 m/s2 prema središtu zemlje. Ubrzanje g je na zemlji konstantno, neovisno pada li čovjek, kamen ili pero. Upravo zato se taj famozni “g” koristi kao mjera akceleracije.
Ukoliko osjećamo 2g, to možemo poistovjetiti s osjećajem dvostruke težine. U situaciji skretanja vozila u zavoj, centripetalna akceleracija će biti sve veća, što je brzina vozila veća i što je radijus zakrivljenosti zavoja manji, budući da je tada mnogo teže okrenuti vozilo. Vozači različitih masa u različitim bolidima koji ulaze u zavoj mogu osjećati iste akceleracije od 8g kojima ih vrata, sjedalo i pojas pritišću. Osjećaj skretanja pri 8g je kao da ste 8 puta teži i ležite na tim istim vratima. Ljudsko tijelo može podnositi velike sile pogotovo ako su one raspoređene po cijeloj dužini tijela, međutim brzi i nagli pokreti mogu lokalno napraviti veliku štetu.
I upravo zato, dragi naši, vozači Formule 1 ne preskaču neck day.