Mala pivovara iz Novog Mesta dobila je ovih dana sjajnu besplatnu reklamu kada je na Facebooku objavljena fotografija iz jedne trgovine u Ljubljani u kojoj su kupci uočili svijetlo pivo imena Tito, a tik uz njega i gorko, pšenično naziva Jovanka.
Oko toga se odmah razvila javna rasprava je li u Sloveniji dozvoljeno na taj način komercijalizirati, odnosno slaviti vodeće osobe prošlog totalitaristčkog sustava.
Osobito je osjetljivo ime bivšeg jugoslavenskog predsjednika Josipa Broza Tita koji je za desne političare komunistički diktator, a za lijeve čovjek zaslužan za samostalnu Sloveniju u današnjm granicama s Prekmurjem, Piranom, Koprom i morskom obalom.
Na kritike da su svojim potezom razveselili jugonostalgičare, iz trgovačkog lanca Lidl odgovorili su da nikako nisu željeli podizati političke emocije među svojim potrošačima, odnosno da nisu željeli "politiku u butigu" u kojoj kupuju i lijevi i desni, piše tjednik Demokracija.
Sporne vrste piva bile su izložene u sklopu prezentacije takozvanih craft piva 50-ak slovenskh prozvođača. Radi se o pivskim brendovima malih serija koje nude obiteljske mikropivovare. Sve se odvijalo početkom kolovoza, kada se slavi dan piva, pa su tako jedno vrijeme imali i Tita i Jovanku.
Prozvođaču koji je piva stavio na tržište ne može se negirati smisao za humor i političku provokaciju. Radi se o tvrtki "Komunajzer", što na slovenskom znači stari komunist ili na hrvatskom "komunjara".
Presudom ustavnog suda iz 2011. u Sloveniji više nije dopušteno imenovanje novih ulica i trgova po bivšem jugoslavenskom predsjedniku, dok općine i gradovi koji nisu mijenjali stare nazive mogu sami odlučivati hoće li tako ostati ili će ukloniti table s imenima Tita i njegovih suradnika. (Hina)