Nakon što je, prije 10 godina, kupila standardni grudnjak jedne marke, isti joj je tek desetljeće nakon počeo pucati te više nije bio funkcionalan. U nadi da će dobiti isti proizvod, jednake kvalitete, Ramirez je kupila identičan model i marku grudnjaka, ali ovaj put grudnjak se strgao nakon samo nekoliko tjedana.
Ova anegdota prisjetila me na sve one priče starijih članova obitelj, susjeda i poznanika koji vrlo često spominju kvalitetne drvene kuhinje, perilice za rublje i druge proizvode koji su imali puno duži vijek od svojih današnjih verzija.
Nedavno me sa sličnom pričom nasmijala i kolegica. Njezini baka i djed tuguju za starom perilicom za rublje, te su u njezine pokušaje popravka uložili svotu za koju su mogli kupiti najnoviji proizvod s modernim dodacima. Iako se nama to čini suludo, zapravo su joj vrlo racionalno obrazložili svoje postupke.
Kroz iskustvo su shvatili da gotovo niti jedan proizvod koji možete kupiti danas, nije ni približno kvalitetan kao starije verzije istih.
Od čokolade, namještaja, perilica i druge bijele tehnike pa sve do odjeće, gotovo ništa, što se prodaje po donekle pristupačnim cijenama, nema dugotrajnost koju su imali nekada, tvrde. No, zašto je tako?
Kvaliteta ili kvantiteta?
Visoka potražnja potiče proizvođače da akumuliraju veće količine proizvoda, a s obzirom na to da ti proizvođači rijetko žele uložiti dodatan novac i vrijeme u proizvodnju, kvaliteta proizvoda sve više pada. Ovaj element u konzumerističkom društvu postaje manje bitna, a naglasak se stavlja na kvantitetu kojom će se zadovoljiti masovno tržište.
S obzirom na to da dolazi do nedostatka vremena često se u prodaju stavljaju proizvodi koji nisu prošli dugoročan test kvalitete. Kako bi ostale konkurentne, tvrtke biraju jeftinije materijale ili pojednostavljuju proizvodne procese. Ovaj pristup može rezultirati smanjenjem kvalitete kako bi se održala prihvatljiva i pristupačna cijena.
Zbog procesa globalizacije, tj. umreženosti gotovo svih dijelova svijeta, velik dio kompanija materijale za proizvodnju kupuju iz najjeftinijih izvora, čiji materijali ne dosežu standard koji je nekad očekivao kupac.
Iako možda sve ove činjenice zvuče pomalo pesimistično, važno je shvatiti da je naša potrošačka moć nešto s čim možemo pronaći predmete koji će ispuniti naša očekivanja.
Takve proizvode rijetko ćemo naći u po pristupačnim cijenama u trgovinama brze mode, no second hand tržište jača iz godine u godinu, a korištenjem njihovih prednosti možete smanjiti svoju potrošnju te si osigurati proizvode koji će duže vremena biti korisni i funkcionalni.