Novčana dismorfija pojam je kojim se opisuje fenomen iskrivljene slike osobne financijske situacije, koji često vodi donošenju nepromišljenih odluka.
Takve odluke pojedinci donose na temelju lažnih potreba, koje nisu u skladu s njihovim stvarnim financijskim mogućnostima.
Istraživanja provedena u posljednje vrijeme ukazuju na to da većina mladih ljudi pati od ovog fenomena, a uzroci se često pronalaze u raznim društvenim utjecajima, prenosi ladbible.com.
Jedan od glavnih čimbenika su društvene mreže i „influenceri“ koji mladima nameću lažne „potrebe“ i nerealne standarde.
Stvaranje lažnih očekivanja o vlastitim financijskim mogućnostima postaje neizbježno, jer su mladi neprestano izloženi slikama putovanja, skupih markiranih proizvoda i glamuroznog načina života.
Istraživanje provedeno od strane Qualtrics za Intuit Credit Karma u prosincu 2013. godine otkrilo je da čak 44% Generacije Z i 46% Milenijalaca izjavljuje da su „opsjednuti idejom bogatstva“.
Želja za bogatstvom i luksuznim životom, kakav je prezentiran u medijima i na društvenim mrežama rezultira razvijanjem ovakvog odnosa prema zaradi i potrošnji novca.
U istraživanju se ističe i činjenica da većina pripadnika ovih generacija nije zadovoljna svojim financijskim stanjem.
Čak 59% Milenijalaca i 48% Generacije Z ima osjećaj da nisu ostvarili svoje financijske ciljeve, tj. da ne zarađuju koliko bi htjeli.
Lisa Chastain tvrdi da do ovog fenomene dolazi zbog kontradikcije između želje za bogatstvom i vrijednosnih sustava specifičnih za mlađe generacije. Iako mlađe generacije imaju izrazitu želju za dostizanjem određenih financijskih ciljeva, većina prioritizira slobodno vrijeme.
Ovaj trend ukazuje na potrebu za dodatnim naporima u financijskom obrazovanju mladih, potičući ih na realno sagledavanje vlastitih financijskih mogućnosti te podizanje svijesti o važnosti donošenja odgovornih financijskih odluka.