Elon Musk jedan je od najuspješnijih i najbogatijih poduzetnika na svijetu. Bilo da ste upoznati s njegovim projektima poput Tesle, Neuralinka, SpaceX-a i dr., njegov utjecaj na budućnost i tehnologiju mnogi nazivaju kontroverznim.
Svojoj je kontroverzi pridodao i kroz svoj odnos s novim američkim predsjednikom Donaldom Trumpom, čiju je kampanju i financijski podupirao. Mnogi nastoje pobjeći od X-a Elona Muska usred upozorenja skupina za borbu protiv govora mržnje i EU-a o dezinformacijama i ekstremizmu na platformi.
Više od milijun novih korisnika pridružilo se platformi društvenih medija Bluesky od izbora u SAD-u i tako odlučilo bojkotirati već poznatu mrežu u vlasništvu Muska.
Što je zapravo Bluesky, zašto je tako popularan i tko je već napravio korak?
Što je Bluesky?
Bluesky je platforma društvenih medija na kojoj ljudi mogu komunicirati slično kao na X-u, objavljivati, odgovarati i slati poruke jedni drugima na okomitom korisničkom sučelju. Nedavni priljev novih korisnika, većinom iz Sjeverne Amerike i Ujedinjenog Kraljevstva, pomogao mu je da dosegne više od 15 milijuna korisnika diljem svijeta, u odnosu na 9 milijuna u rujnu, prenosi The Guardian.
Kako je počelo i tko je vlasnik?
Bluesky je započeo kao projekt unutar Twittera, nakon što je njegov izvršni direktor, Jack Dorsey, najavio 2019. da će tvrtka financirati programere za stvaranje "otvorenog i decentraliziranog standarda za društvene medije". Bluesky je postao neovisna tvrtka 2021. i sada je primarno u vlasništvu izvršnog direktora Jaya Grabera.
Kako se razlikuje od X-a?
Bluesky nudi korisnicima priliku da više moderiraju svoje iskustvo. To uključuje mogućnost odabira algoritma koji upravlja onim što vidite, pomažući u stvaranju prilagođenih feedova, na primjer feeda za zajedničke pratitelje, feeda za fotografije mačaka ili feeda za vaš poseban interes.
Bluesky također omogućuje korisnicima da imaju adrese web stranica kao nazive svojih profila, za koje predviđa da bi mogle djelovati kao alat za provjeru za novinare, sportaše i javne osobe koji bi mogli imati web stranicu tvrtke u svom imenu.
Kako se Bluesky nosi s "trolovima"?
Dok se čini da X deregulira korisničko iskustvo, nedavno je promijenio svoju funkciju blokiranja kako bi korisnicima omogućio da vide postove javnih računa koji su ih blokirali, Bluesky govori o svojim značajkama “antitoksičnosti”. To uključuje dopuštanje korisnicima da odvoje svoju originalnu objavu od tuđe citirane objave, sprječavajući neželjene interakcije.
Zašto ljudi napuštaju X zbog Blueskyja?
Platforma je ranije imala koristi od nezadovoljstva X-om i njegovim vlasnikom milijarderom Elonom Muskom, koji je usko povezan s uspješnom izbornom kampanjom novoizabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa.
Bluesky je izvijestio da je prikupio 3 milijuna novih korisnika u tjednu nakon što je X suspendiran u Brazilu u rujnu i daljnjih 1,2 milijuna u dva dana nakon što je X najavio da će korisnicima omogućiti pregled postova ljudi koji su ih blokirali.
Korisnici X također su izvijestili o povećanju broja botova, što otežava korištenje stranice.
Tko je već izbrisao X i zašto?
Američki trgovci poput Best Buyja i Targeta, kao i američka javna televizija NPR među nekim su velikim imenima koja su napustila platformu društvenih medija. U međuvremenu su veliki brendovi, uključujući Disney, Apple i IBM, pauzirali svoje oglase na X-u nakon što je otkriveno da se prikazuju uz ekstremistički sadržaj.
Britanske novine The Guardian također su objavile da više neće objavljivati sadržaj na X, navodeći "često uznemirujući sadržaj" objavljen na stranici. Španjolske novine La Vanguardia objavile su da će prestati objavljivati na X-u, rekavši da je mreža društvenih medija postala "komora odjeka" za dezinformacije i teorije zavjere, prenosi Forbes.
Mnogi su ljudi zabrinuti zbog uloge Muska, koji će voditi novi "Odjel za učinkovitost vlade" predsjednika Donalda Trumpa, što znači da bi njegov utjecaj mogao dodatno politizirati X, pojačavajući podjele i potkopavajući tako i njegovu neutralnost.