Sigurno ste se našli u situaciji koja je zahtijevala vašu domišljatost, no u tom ste trenutku bili bez ideje u glavi. Naravno, po povratku kući cijelo ste vrijeme razmišljali o tome, a dosjetka vam je pala na pamet tek u tušu.
Ispostavilo se da postoji razlog zašto se te metaforička žarulja pojavljuje iznad glave upravu u tušu. Nekima možda dolazi za vrijeme treninga, nekima netom prije spavanja, no tuš je nekako opće smatran mjestom za slučajne ideje.
Znanstvenici su zasukali rukava na kutama i otkrili zašto je to moguće. Tim znanstvenika, predvođen Zacom Irvingom sa Sveučilišta u Virginiji i Caitlin Mills sa Sveučilišta u Minnesoti, odlučio je dublje istražiti ovaj fenomen kako bi pokušao utvrditi zašto se to događa.
Podijelili su svoje nalaze u novoj studiji pod nazivom "Efekt tuširanja: Lutanje uma olakšava kreativnu inkubaciju tijekom umjereno angažiranih aktivnosti", objavljenoj u časopisu Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
Iako se tuširanje ne čini kao nešto što može inspirirati najveće i najbolje misli i razmišljanja, istraživači tvrde kako je upravo to ono što radi u vašu korist.
Muškarac u odijelu koji bira najbolju ideju
Foto:
Canva
Zac Irving, asistent profesora filozofije na sveučilištu, objasnio je: "Recimo da ste zapeli na problemu. Što ćete napraviti? Vjerojatno nećete raditi nešto zatupljujuće dosadno poput gledanja boje kako se suši. Umjesto toga, radit ćete nešto što vas zanima, poput šetnje, vrtlarenja ili tuširanja. Sve su te umjereno zanimljive aktivnosti."
Irving, Mills i njihovi znanstveni suradnici temeljili su se na prethodnim istraživanjima objavljenim prije deset godina, koja su, čini se, potvrdila da kada obavljamo nezahtjevan zadatak, naši mozgovi imaju tendenciju lutati, zauzvrat dopuštajući kreativnosti da teče.
"Postojalo je ovo istraživanje iz 2012., 'Nadahnuto distrakcijom' Benjamina Bairda i kolega, koje je stvarno eksplodiralo, i u smislu znanosti i medija i u popularnoj mašti, a to je da se lutanje uma čini da koristi kreativnosti i kreativnu inkubaciju", rekao je Irving.
No, objasnio je da ta studija zapravo nije bila mjera lutanja uma, već mjera "koliko su sudionici bili rastreseni".
U novoj studiji sudionici su zamoljeni da osmisle alternativnu upotrebu cigle ili spajalice, a istraživači su ih podijelili u dvije skupine. Jedna je skupina gledala "dosadan" video dva muškarca kako slažu rublje, a druga je gledala "umjereno zanimljiv" videozapis isječka iz filma Kad je Harry sreo Sally (When Harry Met Sally...).
Žena koja razmišlja i žarulje iznad njezine glave
Foto:
Canva
Tim je otkrio da je tijekom zanimljivog videa postojala pozitivna korelacija između količine lutanja uma i kreativnih ideja koje su generirane.
"Čini se da ljudi često stvaraju kreativne ideje tijekom umjereno angažiranih aktivnosti, poput tuširanja ili hodanja", napisali su autori u studiji.
"Jedno od objašnjenja ovog učinka tuširanja je da stvaranje kreativnih ideja zahtijeva ravnotežu između fokusiranog, linearnog razmišljanja (koje ograničava originalnost) i neograničenih, nasumičnih asocijacija (koje su rijetko korisne)."